Glasskiosken

21/8
Ännu ett kapitel i mitt liv har nu kommmit till sitt slut!
Nu börjar cykelbloggen igen, pust! Tryck därför på "Hälsotrampet"  till vänster om du vill föja den spännande fortsättningen på resan.....

10/8 Söndag
Så var det slut med den friheten......
Sitter nu på tåget hem från Stockholm. Trevliga dagar men nu ska det bli skönt att börja jobba igen faktiskt!

5/8 Tisdag
Hittade en tågbiljett till Stockholm på blocket till en tredjedel av priset. Perfekt! Så nu blir det en kortweekend fr-sö.
Var för att tömma glassvagnen idag. Den var redan tömd.....Inbrott i alla tre vagnarna i natt. Jag hade inga pengar där. Därför blev jag väl straffad med att de kopplade ur strömmen! Ett antal glassar tränade bröstsim i boxen.....
Men nu är jag fri som fågeln i en vecka!
http://www.youtube.com/watch?v=lTxsIJBVCD0

4/8 Måndag
Ligger här i min säng o surfar, tittar på nyhetsmorgon och hör hur regnet smattrar mot fönstret. Mår väldigt bra faktiskt. Funderar på att åka till Stockholm i veckan för att hälsa på bror o vänner. Slutar det regna så blir det kanske golf eller tennis. Annars så kör jag väl in till mitt vanliga jobb o checkar posten. Blir en lugn o fin dag......

2/8 Lördag
Finito! Här ligger jag nu o vilar från gårdagens ansträngningar. 10 timmar i glasskiosken och 6 timmar på krogen. Man känner sig lite sliten.......
Har nog haft min sista dag i glasskiosken. Om en vecka så återgår jag till mitt vanliga jobb och mitt vanliga liv. Jag ser fram emot det. Men vad ska jag då blogga om???
Ha det gott
Bosse

31/7
Livet är mer än pengar! Stänger glasskiosken på Lördag. Kan då på fredag gå ut o äta en bit mat med goda vänner och sova länge på Lördag. (SMHI har lovat regn, hoppas dom håller det så jag inte sover bort klövern!)
 http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=337430

30/7 Onsdag
Fick köra o hämta mer glass idag. Stannade till där jag inte skulle stå i 15 minuter. 500 kr kostade det! Hittade en film på nätet.....
Nej nu ska jag till Uggla i Tylösand!
http://www.youtube.com/watch?v=cJIC_BomOSE


29/7 Tisdag
Älskar stranden, älskar glass, älskar solen, älskar er o älskar allt som detta kan ge......
Men jag längtar tillbaka till mitt ordinarie jobb och alla spännande samtal som det medför. Tänk bara på de spännande medarbetarsamtal som man kan ha! Se här bara......
http://www.youtube.com/watch?v=cvP17ju4MUU&feature=related

28/7 Måndag
Tydligen så har jag ändå inte varit en syndig människa i mitt tidigare liv! Även idag så lyste solen över oss alla på Östra stranden.


27/7 Söndag
Började en timme tidigare idag. Perfekt, slapp att stressa. Hann läsa tidningen vid glassavagnen innan ruschen kom. Även idag hade jag en underbar vikarie. Nytt försäljningsrekord igen. Vad kostar en biljett till Thailand??????
Ställde in kvällens tennismatch och åkte och badade med min äldsta dotter i stället. Livskvalité!
I morgon är det en härlig glassig dag igen!

26/7 Lördag
Ännu en hysterisk dag i glassavagnen. Har rivsår på armarna och ont i hela kroppen. Min kropp o psyke är inte gjort för detta hårda kroppsarbete! När jag kom hem vid 19.30 tiden så kom min "vinterbadarvän" och hans fru körde ner oss till fågelviken där vi tog ett gott bad och i vanlig ordning njöt av öl och goda samtal. Stupar nu i säng och hoppas på en ny fin dag på Östra stranden i morgon. Vi ses väl där?

25/7 Fredag
Fick tag i en nu glassvikarie 22.30 i går kväll. Hela dagen har gått så fruktansvärt bra. Nytt försäljningsrekord. Hade varor som höll hela dagen (nästan). Att det bara finns så mycket glada och trevliga semesterfirare! Att jag sedan har så otroligt bra vänner som ringde och sa att det var serverat på Trönningestranden när jag helt slutkörd kom hem är bara sååååååå bra! En underbar kväll med solnedgång, god mat o kalla öl är som pricken över i för denna dagen!
I morgon kör vi så det ryker igen!

24/7 Torsdag
Helt slut efter en kaotisk dag i glassavagnen. Glassen tog slut så jag var tvungen att åka iväg. Korven tog slut!Hade båda mina döttrar där under tiden. De sa upp sig båda kl 15.30. Måste fixa någon som kan hjälpa mig i morgon. Men hur? Klockan är nu 22.10......

21/7 Tisdag
Kan man säga att "solen lyser med sin frånvaro"?????

16/7 Onsdag
Nä hä. Det går inte att "hålla liv" i en blogg kallad glasskiosken längre. Jag lägger ner tills solen börjar lysa och glasskiosken börjar leva. Ni är välkomna hit igen när värmen kommer. Tack för att ni läst. Ha det gott.
Bosse

15/7 Tisdag
Denna film symboliserar hur mina glasskioskdrömmar sakta men säkert "smälter" bort!
http://www.youtube.com/watch?v=lTxsIJBVCD0

14/7 Måndag
Måste erkänna att jag bett till alla gudar om att vädret skall bli bättre. Idag så fick jag denna film på mail. Håller jag på o bli helknäpp eller?
http://www.youtube.com/watch?v=2Ev6223Epag

13/7 Söndag
Lurad igen! Igår så var jag uppe tidigt och kollade väder på Internet och var ute o kände på vindarna. Det var helt igenmulet och Hallandsposten lovade skitväder hela dagen. Så jag bestämde mig för att inte rasta vagnen. Vad hände? Jo mellan 12 o 15 var det kalasväder!
Idag var det fint väder på morgonen så jag åkte ner. Hann sälja 6 glassar innan ovädret drog in vid middagstid. Satt ensam på stranden och väntade på att molnen skulle försvinna i över en timme. Icke. Jag hämtade jeepen och kopplade på vagnen och körde därifrån. Jag hann hem och då kom det fina vädret igen. Lurad! Vad har jag gjort för ont i mitt tidigare liv???? Hittade en låt på youtube som heter just " lurad". Jag blir hellre lurad på vädret.....
http://www.youtube.com/watch?v=VrmQtYlsQYw

10/7 Torsdag
Visst var det fint väder, men vart var alla smålänningar? När de väl kommit ner på stranden vid 14.30 och börjat handla så kom det lite moln och de vände "hem" till sina små stugor. Nästan bottenförsäljning idag.
Funderar lite på varför ni läser min blogg. Det är nog för att jag "bjuder på mig själv" lite! Därför så ska jag bjuda lite till......Fick lite problem när jag på youtube skulle klicka i vilken kategori filmen tillhör. Jag valde mellan "music" eller Comedy", vilken tycker du passar???
Klicka på länken och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=AEstm4-bdoQ&feature=user

9/7 Onsdag
Handla brädor o måla har varit min lott idag. Men i morgon så har det lovats väder som min glasskiosk trivs i! Välkomna till Östra stranden!

8/8 Tisdag
Regntunga skyar tynger mitt sinne. Känner mig lika nattsvart som molnen på himmelen. Hur ska jag förhindra att bli deprimerad på allvar?? Jo, det gick ju en tennismatch nere på Laxviksbanan samtidigt som Nadal vann över Federer i Wimbeldon. Jag hade det inte lika svårt att slå min motståndare som Nadal hade!
Gjorde en liten film om det så nu är jag glad igen!
http://www.youtube.com/watch?v=8b3-5cg-Xh0

7/7 Måndag
"Denna dagen ett liv"! Var det inte så farbror Melker sa?
Inget folk trots fint väder på förmiddagen. Kylskåpet frös o coca colan sprängdes. Glassen smälte pga nedisad box. Ösregnet kom som(med!)en blixt från en klar himmel. Blöt som en dränkt katt packade jag ihop och körde hem och upptäckte att jag var utelåst. Fick tillbringa 3 timmar hos grannen i väntan på att bli insläppt. Fick en varm go kaffegök som lugnade nerverna något.....
I morgon är en ny dag.....

6/7 Söndag
Jaha, då var det slut på det roliga!. Hann bara till GB för att köpa glass så kom de tunga molnen o lade sig som ett täcke över himmelen. Ja ja, en liten paus skadar ju inte. Nu sitter jag i stället o ser på finalen i Wimbeldon. Försöker lära mig några tricks för min vän från Göteborg kommer ner till tennisbanan om en stund.....
Denna gången är det min tur att vinna!

5/7 Lördag igen........
Hittade en så fin fim som handlade om just det som mitt glassjobb handlar om dvs Östra stranden och vänskap!
Gå in på denna länken: http://www.youtube.com/watch?v=FUFu813nAzo
Skulle vara glad om någon av er gav ett omdöme om denna film som min högra hand i glasskiosken har gjort! (min dotter Sandra)
Ha det gott

5/7 Lördag
Idag har jag varit skyddad av min skyddsängel 2 gånger. För att "Slashen"(vatten o smakämnen som blir isdricka) skulle frysa snabbare så hade jag kylning på hela natten i glassavagnen. När jag vid 9-tiden i morse öppnade dörren till vagnen så var det som att stiga in i en bastu! Slashmaskinen genererade så mycket värme så det påverkade kylskåp o frysboxar på ett sdant sätt att jag kunde sälja "mjukglass" och 25-gradig Cocacola! Lite panik fick man. Men när jag väl ställde upp vagnen på stranden i den blåst som det var så rättades problemen till efter 2 timmar....
När jag sedan nöjt slog igen butiken kl 17.00 så slirade jag lite i sanden när jag körde från stranden. Fick chock nummer 2 för denna dagen när kylskåpet välte över en av glassboxarna. Var övertygad om att både glaset till kylen och glassboxen dragit sin sista suck" Men nejdå. När jag med övernaturliga krafter lyckats få kylen att stå upp igen så visade det sig att ingen av dom fått en endaste liten skråma! I morgon så får kylen finna sig i att bli fastbunden vid väggen med hjälp av ståltråd!
Ses på stranden i morgon mina vänner????( Om inte så får jag väl ta lite bilder o lägga ut i morgon!)

4/7 Fredag
Jag är besviken. Besviken över mitt eget släkte. Inte som man utan som äkta smålänning. Vad är det för ynkryggar som ger upp en härlig dag på stranden med mycket glass för lite moln som svävar på himmelen? För varje litet moln som kom så reste sig horder av folk och vek ihop sina stolar och vandrade iväg bort från stranden.
I morgon tror jag dock att ni stannar hela dagen. Idag blev det bottenrekord, i morgon så blir det toppenrekord!
Vi ses på östra stranden vid "lilla Köpenhamn!" 

3/7 Torsdag
Precis hemkommen från ett 10-timmars pass i min lilla strandkiosk. Snickaren o Eva hade skött sig fint här hemma och panel var uppsatt och Eva hade målat lite lister. Det finns många fördomar som gör att vi män hela tiden håller på med sådant för att vi inte tror att "kvinnor kan". Jag vet att kvinnor kan. Just nu så hör jag hur någon kryper omkring uppe på vår vind och rullar ut gullfiber. Eva kan. "Rätt man på rätt plats" är ju ett  gammalt fördomsfullt ordspråk. Vadå rätt man? Tror att ni alla håller med om att det även bör vara "rätt kvinna på rätt plats". Hoppas ni inte missförstår mig nu och tror att jag menar att rätt plats för min Eva är på vinden...... Nu är det ju bara så att jag är duktigare på att "blogga" och Eva på att isolera vindar. Så det är det vi gör just nu!
Jag saknade många av er nere på stranden idag!
Frid o fröjd!

2/7 Onsdag
Äntligen! Efter15 dagars bloggande på denna sidan utan att ha sålt en enda glass så var det nu dags. Vädret var toppen och så var även humöret på ALLA min kunder idag. Det är så härligt att träffa glada och positiva människor i vilket yrke man än jobbar i! Att få prata o skoja med människor man tidigare aldrig träffat är så himla roligt.( även de man känner också naturligtvis!) I morgon är jag övertygad om att alla dessa männskor + några till kommer för att handla o snacka en liten stund.
Och tänk, när man kom hem så hade snickaren och Eva bytt ett fönster, isolerat en gavel och målat en annan. Dessutom fick jag maten serverad med en kall öl till. Nu ska jag ta moppen ner till tennisbanan för att boka en tid till i morgon kväll . Då Ubbe är det min tur att vinna! Tänk så bra man kan ha det!
Ha det bra och köp mycket glass!
Vänligen
Livsnjutaren
Bosse W

1/7 Tisdag
2 timmars hårt arbete med huset tillsamman med en "riktig" snickare. Detta belönades med 2 timmars hårdkörning på tennisbanan av två icketennisspelare. Men kul var det. I morgon börjar glassen......

30/6 Måndag
Äntligen! Idag så fyllde vi glassvagnen med glass, godis, kaffe, luftmadrasser, spannar och spadar. De sistnämda hoppas jag ska gräva stora hål i Smålänningarnas plånböcker! Enligt väderprognosen så kör vi för fullt från och med onsdag, Välkomna!

29/6 Söndag
Glassförsäljare, målare eller snickare idag? Ingetdera. Idag har jag varit shaufför. Hämtad mina föräldrar i Ljungby, sedan min bror i Värnamo och vidare till min kusin som fyllde 50 år i Jönköping. En middag och sedan samma runda hem igen. Och så har även denna dagen snart passerat....

28/6 Lördag
Glassförsäljare? Nix. Målare? Nix. Snickare? Japp!
Nu börjar det......Har idag rivit lister från en vägg som ska isoleras och få nya fönster. Dessa eviga husprojekt som "inte behöver kosta så mycket och inte behöver ta så lång tid"!

27/6 Fredag
Glassförsäljare? Nix. Målare? Japp. Var hos min svåger idag och målade hans hus. Riktigt trevligt faktiskt. Hans fru skötte "de marknära tjänsterna" , det var skönt. Hann med både fikapaus och middag precis innan regnet befriade mig ifrån denna yrkesutövning också! Lite synd då jag även fick ställa in tennisen också. Men det är synd o klaga....


26/6 Torsdag
Det finns tråkiga uppgifter som glassförsäljare, tex städa vagnen. Det roliga är att håva in pengar o snacka med trevliga smålänningar. Som IT-pedagog finns det (nästan) bara roliga arbetsuppgifter. Idag har rastlösa jag haft 2 roliga timmar som IT-pedagog. Jag har nämligen köpt dataprylat för 20 papp! Det var riktigt roligt! Tack Skandia och "ideér för livet -fonden". Trevligt att ni tycker om mina ideér! Projektet "Integrera mera, förståelse för flera" drar igång till hösten. Sitter nu vid min dator och tittar ut över regntunga skyar och lurar lite på hur jag ska kunna inspirera skolans pedagoger att använda det jag köpt idag. Det blir ett spännande arbete att via webkameror och dataprojektorer öka förståelsen mellan olika elevgrupper. Men det riktigt roliga blir att öka förståelsen för alla pedagoger då vi får insyn i den digitala värld som våra barn o ungdomar befinnner sig i idag!
Så mycket glassblogg blev det visst inte idag. Känns som om glassen smälter bort i kylan...
Frid o fröjd!


25/6 Onsdag
Ok, inte Okey utan ok. Alla har vi något som ligger på våra axlar och tynger ner. I mitt fall är det glasskiosken. Jag kan inte planera någonting. Inga roliga resor eller aktiviteter. Varje morgon måste jag upp o kolla vind, sol och temperatur. Vid 10-tiden så beslutar jag om det är "glassdag" eller inte. Idag var det inte.
De sista 10 åren har jag och min Eva pratat om att ta en lillsemester i bohuslän. Skärgården där ska visst vara underbar. Äntligen har det blivit av ,men bara för Eva! Hon har semester där som förhoppningsvis ska bekostas av min glassförsäljning. Vet inte om hon just nu avnjuter Kungsörnens snabbmakaroner (som jag lite försiktigt smugglade ner i hennes väska så hon förstår att "hålla igen") eller äter räksmörgås o dricker champagne! Så här sitter man o tittar på fotboll i sin ensamhet.......! Får snart sluta att kalla mig livsnjutare......
Frid o fröjd! 

24/6 Tisdag
Jag älskar mitt jobb som IT-pedagog och som glassförsäljare. På grund av sommarlov och dåligt väder så kan jag inte utföra dessa sysslor idag. Jag är i stället satt på att utföra "hushållsnära tjänster"! Ni vet det där som alliansen har gjort avdragsgillt om man får någon annan att göra dessa tjänster. Jag lyckas inte med att få någon annan som gör det åt mig. Idag så måste jag därför arbeta "hushållsnära". Det är det värsta jag vet. Jag är inte bara allergisk mot kvalster och pollen utan även av alla de sysslor som ingår i begreppet "hushållsnära". Laga mat, städa, tvätta, gräva i trädgården m.m. är så långt man kan komma från ett lustfyllt liv vilket är det jag strävar mot att leva.
Idag så ska jag skrapa en gavel på uthuset som är full av rester från någon klängväxt som försökt äta sig in i huset.
Detta skulle gjorts igår men som en skänk från ovan så räddades jag av regn och stormbyar.
Idag har min Eva konstaterat att vädret är perfekt för denna syssla!

23/6 Måndag
Håller på att blåsa omkull här ute på obygden. Glasskiosken får klara sig utan mig idag!

19/6 Midsommarafton
Önskar er alla en bra midsommar, vagnen och jag vilar oss fram till måndag!
Frid o fröjd!

18/6 Onsdag
Ja så var det första dagen på nya jobbet!
Jag skulle bara fixa några datorer och "köra igång" några damer som halkat efter i PIM-arbetet (grunddata).
Jag var på "gamla" jobbet strax innan 7 i stället för 8 som vanligt för jag hade lovat min dotter som är sjuk att komma hem vid 2. Då skulle jag ha fyllt glassvagnen med glass o godis. Jag var hemma vid halv 4 och då hade jag inte hunnit träffa min glasskiosk! Ja det man inte hinner idag, det gör man i morgon!
Nedan en bild på det rullande underverket och mitt egenproducerade underverk som hjälper mig att sälja! Rexen är utbytt!
Frid o fröjd!

Kommentarer
Postat av: chris

har börjar med dagenfråga i min blogg för att ta reda på vad bloggarna tycket är bäst. & idag är frågan vad idrottar/tränar du ? :D

2008-06-17 @ 22:49:20
URL: http://chrizs.blogg.se/
Postat av: chris

jobbar du med i en glasskisok :p ?

2008-06-17 @ 22:49:33
URL: http://chrizs.blogg.se/
Postat av: Christel Petersson

Hej, Bosse! Gott att läsa att du fortfarande är aktiv trots sommarlov! Själv njuter jag av att läsa det jag inte hunnit tidigare, har 10! böcker jag vill läsa (skönlitterära), dricker mitt rosevin, har bytt till det nu under sommaren och längtar efter SOLEN! Men den kommer, så glassen kommer att bli såld! Vi ses! Christel

2008-06-26 @ 18:21:19
URL: http://www.bossewahlin.se
Postat av: annmari

Tror allt dina gener har gått ner i Sandra och då menar jag inte volterna på stranden utan själva filmskapandet ;-)

Har tittat på Emmys studentfilm också. Så fint du gjort till henne.

Själv tittade jag på Springsteen i helgen :-)

2008-07-07 @ 20:10:47
URL: http://annmari.blogg.se/
Postat av: Marita

Jättefin sommarfilm. Hälsa Sandra det.

Längtar till semester!! Hoppas vi snart ses på stranden igen.

Hälsa till Eva/Marita

2008-07-07 @ 21:16:28
Postat av: Tina i Skogen

haha...nä...du håller inte på att bli helknäpp...du ÄR det redan...herregud...'asg'

2008-07-14 @ 15:48:23
Postat av: annmari

visst är du knäpp ;-) Har ni fått några erbjudanden ännu efter ert sång! uppträdande?

2008-07-18 @ 18:58:29
URL: http://annmari.blogg.se/
Postat av: annmari

Vilken tur att vi inte gick bort för att köpa glass hos dej då ;-) Åt i stället god Siaglass vid Palmqvists golf innan vi drog hem.

Har du inte ordentliga avtal med döttrarna så de måste säga upp sig minst 4 mån i förväg? Fixa det, kanske kommer att beövas de närmaste dagarna

2008-07-24 @ 23:48:57
URL: http://annmari.blogg.se/
Postat av: Tina i Skogen

Lova att komma på nått nytt att blogga om=)))

Kram på dig

2008-08-02 @ 17:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0